Home » Lezingen/Advies » lezing disharmonische ontwikkeling en autisme

Kent u deze kinderen? In de IQ-test staat dat er sprake is van een kloof in het intellect? Of het kind gedraagt zich veel jonger dan de kalenderleeftijd?  Martine Delfos is  met haar visie van een regenboog aan leeftijden binnen dezelfde persoon (MAS1P) de grondlegger van een andere kijk op autisme bij deze personen. 

Vanuit haar visie is er sprake van een cognitief versnelde ontwikkeling met een vertraging op sociaal en emotioneel gebied. Dit verschil wordt steeds minder door ontwikkeling, ervaring en persoonlijke groei. Een belangrijke negatieve factor zijn de eisen van de maatschappij, school en omgeving die het kind altijd vergelijken met de normbeschrijving. De ontwikkeling kan zelfs helemaal stagneren als deze disharmonie niet goed opgepakt wordt. 

 

Zelf ben ik iemand die zich herkent in deze visie. Letterlijk vielen de kwartjes van de gebeurtenissen gedurende  mijn leven.  Bij Ebla heb ik een onderzoek laten doen en dit werd de leidraad waarmee ik met een psycholoog aan de slag ben gegaan.  Daarmee heb ik concrete stappen kunnen maken na mijn late diagnose. 

 

Tijdens de lezing geef ik informatie over de basistheorie van de visie van de MAS1P. Daarnaast laat ik ook zien wat de impact is op een persoon in de dagelijkse situatie.  Hoe werkt een disharmonisch profiel  door op school en je arbeidspotentieel? 

 

Kosten

Voor commerciële organisaties en symposia gaan aanvragen via Ontdek Autisme. (info@ontdekautisme.nl). Voor niet-commerciële organisaties, ouders en mensen met autisme is mijn kortdurende inzet kosteloos. Wel vraag ik een vergoeding voor de directe (reis)kosten. (marian@ontdekautisme.nl